niedziela, 3 czerwca 2012

Historia sutaszu

Sutasz (soutache) - co to właściwie jest?

Sutasz, to wiekowa technika haftu, początkowo służąca do wykonywania elementów ozdobnych wykorzystywanych w ozdabianiu ubrań. Dziś, artyści sięgają po tę metodę w procesie wyszywania biżuterii, pasków i torebek. Sznurki sutasz najczęściej łączy się z kamieniami szlachetnymi, minerałami, szkłem i najróżniejszymi koralikami. Ponieważ soutache jest niezwykle pracochłonny i wymagający, a koszt materiałów wysoki, biżuteria wykonana metodą tego haftu nie należy do tanich.




Oglądając biżuterię wykonaną techniką haftu sutaszowego można odnieść mylne wrażenie,że sznurki sutasz są ze sobą sklejone, w rzeczywistości całość jest ze sobą zszyta cienkimi nićmi, lub odpowiednią żyłką. Pomiędzy jedwabne sznurki wplata się kamienie (koral, muszla, minerały) oraz szklane koraliki. Całość podszywa się filcem bądź skórką naturalną. Aby sutasz na lata zachował kolor stosuje się odpowiednie płyny impregnacyjne.
Ten rodzaj biżuterii pomimo, że ma długą historię, popularność zyskał dopiero kilka lat temu dzięki izraelskiej projektantce Dori Csrengeri.


A korzystając z okazji, chciałabym zaprosić moje wszystkie czytelniczki na całkiem nowe forum (i stronę) poświęcone sztuce hand made.



1 komentarz:

  1. Ciekawy artykuł, zawsze fajnie wiedzieć jak to było kiedyś... :) Mimo, że przeczytałam Twój tekst w całości to nadal technika, w której tworzysz to dla mnie czarna magia... :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeżeli zostawisz po sobie ślad.